В цьому навчальному році я почала працювати з новосформованим 8-Б класом. І оскільки було вирішено розпочати впровадження рейтингового оцінювання саме з 8 класів то переді мною постало питання –
Що потрібно робити, щоб найоб’єктивніше оцінити своїх вихованців?
Класному керівникові, котрий спілкується з учнями і колективом кілька років,набагато простіше це зробити , тому що вони бачили і спостерігали за своїми вихованців в різних життєвих ситуаціях .
Щоб краще пізнати дітей, їхні схильності, задатки, мотивації, необхідно проводити різні діагностики, моніторинги, дослідження. Це насамперед допоможе правильно будувати виховну роботу в класі.
Тому першим моїм кроком було вивчення питання соціального складу сімей класу.
1.Соціально-благополучні сім'ї -26 (100%)
2. Сім'ї трудових мігрантів-2 (7%)
3.Неповні сім'ї - 7 (27%)
4.Багатодітні сім'ї -6 (23%)
5.Напівсироти -1(3%)
Була проведена анкета-інтерв'ю.
Було поставлено декілька запитань
1. З ким, або з чим я себе асоціюю (тваринна або рослина)
2. Що мені в собі подобається.
3. Що мені в собі не подобається.
4. Моє потаємне бажання.
5. Ким в майбутньому я себе бачу.
Результати:
На четверте і п’яте питання були майже (100%) відповіді.
Бути олімпійським чемпіоном, чемпіоном світу, чем. Європи, майстром і КМС, бути тренером, просто хорошим, відомим спортсменом.
Але й були такі відповіді: Людиною та діловою людиною, хорошою людиною і добитися всього в житті, міліонером.
І зовсім не змогли дати відповідь два учні.
Багато дітей чесно відповіли на 3 питання:
- лінощі, можливість брехні, говірливість, сильна емоційність, те що близько приймають до серця, скромність, довірливість, сором’язливість, запальність.
- а ось один учень дав таку відповідь (нет такого, что мне в себе не нравится), і така відповідь – все влаштовує.
Метод незакінчене речення
Щоб визначити соціальну позицію дитини досліджують пропозиції, спрямовані на вивчення його ставлення до групи однолітків, вчителів, батьків та членів сім'ї.
1) відношення до матері;
2) відношення до батька;
3) відношення до братів і сестер;
4) відношення до сім'ї;
5)відношення до ровесників
6) відношення до вчителів і школи;
7) ) відношення до людей в цілому;
8)відношення до особистих здібностей;
9) негативні переживання, страхи;
10) відношення до хвороби
11) мрії і плани на майбутнє.
ВІДНОШЕННЯ ДО МАТЕРІ
1)Ми любимо маму , а…і майже всі дали
аналогічні відповіді(а мама любить нас, а тато
маму і нас і.т.д
Але були і такі(а
тата більше , або протилежне ,а тата не дуже —)
ВІДНОШЕННЯ ДО БАТЬКА
2) батьки іноді - (бувають
злі,сварять нас, кричать ,не розуміють нас так як мама,строгі,надоїдливі,
добрі,кидають сім'ю)
3) Щоб наш тато…(приїздив частіше,,був супер, раніше
приходив додому ,спілкувався зі мною ,став кращим, не нервував,завжди нас
любив,щоб був сильним йому потрібна наша підтримка, повернувся в сім'ю, був
здоровий і щасливий)
1.Вчителі- хороші, але часто
не хочеться вчитися, добрі,розумні, веселі, іноді сердиті, дуже сильно
подобаються,самі класні, допомагають, справедливі, то строгі-то добрі)
2. Коли думаю про школу — то радість,то смуток,згадую ад(пекло), мурахи по шкірі,сумно,засмучуюсь,мені стає погано, погані почуття,псується настрій,хочеться на канікули,згадую добро, згадую друзів і як там весело, пропадає бажання іти до неї, швидше б її закінчити і піти з неї)
3. Якби не було школи - то люди б нічого не знали,був би кайф, не знав би нічого,було б весело,я б сидів би дома,грався б друзями , всі люди були б тупими,не було б знань, я була б тупою і неосвіченою, не змогла б читати і писати, ми не були б розумними,не було б розвитку,було б сумно не розвивалася б цивілізація
2. Коли думаю про школу — то радість,то смуток,згадую ад(пекло), мурахи по шкірі,сумно,засмучуюсь,мені стає погано, погані почуття,псується настрій,хочеться на канікули,згадую добро, згадую друзів і як там весело, пропадає бажання іти до неї, швидше б її закінчити і піти з неї)
3. Якби не було школи - то люди б нічого не знали,був би кайф, не знав би нічого,було б весело,я б сидів би дома,грався б друзями , всі люди були б тупими,не було б знань, я була б тупою і неосвіченою, не змогла б читати і писати, ми не були б розумними,не було б розвитку,було б сумно не розвивалася б цивілізація
Отримується, що до вчителів, самі гарні почуття, не має претензій,
а от відношення до школи самі невтішні і сумні( і з таким
відношенням ,з такою позицією діти прийшли в наш заклад), хоча в основній масі вони розуміють
важливість школи і навчання.
Постає класичне питання ЩО РОБИТИ???
Метод ранжирування
Такий фактор вихованості, як відношення до життєвих цінностей показує, які цінності (матеріальні чи духовні) найбільш важливі для учнів. Для аналізу учням був представлений наступний список цінностей:
Такий фактор вихованості, як відношення до життєвих цінностей показує, які цінності (матеріальні чи духовні) найбільш важливі для учнів. Для аналізу учням був представлений наступний список цінностей:
1. Бути людиною,
яку люблять.
2. Мати багато
грошей.
3. Мати
найсучасніший комп'ютер.
4. Мати вірного
друга.
5.
Мені важливо здоров'я батьків.
6. Бути великим
начальником і мати можливість багатьма командувати.
7. Мати багато
слуг і ними розпоряджатися.
8. Мати добре
серце.
9. Вміти
співчувати і допомагати іншим людям.
10.Мати те , чого
у інших ніколи не буде.
На 2-му - мати
вірного друга(9-41%)
На 3-му -мати
добре серце(9-41%)
На 4-му - вміти
співчувати і допомагати іншим людям(8-36%)
На 5-му - бути
людиною, яку люблять (6-27%)
На 6-му - мати
те , чого у інших ніколи не буде(6-27%)
На 7-му - мати
багато грошей (9-41%)
На 8-му - мати
найсучасніший комп'ютер(7-32%)
На 9-му - бути
великим начальником і мати можливість багатьма командувати (5-23%)
На 10-му - мати
багато слуг і ними розпоряджатися(8-36%)
На перших місця у
учнів були духовні цінності, а саме (здоров'я батьків , мати вірного друга,
мати добре серце, вміти співчувати і допомогати іншим людям, бути людиною, яку
люблять) потім ішли матеріальні цінності(мати найсучасніший комп’ютер , мати те
, чого у інших не має, мати багато грошей,
бути великим начальником, мати багато слуг і ними розпоряджатися)
Робота з батьками.
Звичайно
, я вважаю, що важливою умовою у створенні та забезпеченні системи виховної
роботи в школі є організація сімейного
виховання, співпраця з батьками.
Взаємовідносини сім'ї та школи
важливі не тільки в перші роки перебування дитини в школі, коли вона ще не
отримала необхідних здібностей до самоуправління своїми почуттями та
поведінкою, актуальними вони залишаються і в старшому віці, бо саме в школі в
дитини з'являється можливість до самовираження.
Зробити батьків активними учасниками педагогічного процесу
- це важлива й відповідальна задача .
Сім'я несе найбільшу відповідальність
за виховання дитини
Саме вона має виконувати головне
завдання – забезпечувати матеріальні та педагогічні умови для духовного
морального , інтелектуального та фізичного розвитку юного покоління.
Роль сім'ї у вихованні дітей важлива
і відповідальна . Батьки є першими вихователями , які зміцнюють , загартовують
організм дитини , розвивають її мову та мислення , волю та почуття , формують
її інтереси, прагнення, смаки, здібності, виховують любов до знань,
допитливість, працьовитість.
На розвиток дитини помітно впливає
зацікавленість батьків шкільним життям.
Звичайно , школа – не рідний дім, а
сім'я ніколи не замінить школи . Звідси випливає, що логіка шкільного та логіка
сімейного виховання не тотожні.
Але школа завжди прагнула до
взаємодії із сім'єю. А контакт із батьками може бути встановлений лише за умови
, що обидва суб’єкти усвідомлюють : лише спільними зусиллями можна створити
умови для розвитку та виховання дитини , допомогти їй у набутті необхідного
соціального досвіду.
Одним
з найважливіших соціальних інститутів виховання є сім'я. Часто говорять про
єдність сім'ї і школи у вихованні дітей . Але на практиці буває іноді важко
досягти цієї єдності. Складність полягає в тому, що батьки - дорослі люди, які
мають свої погляди, закріплені стереотипи, наприклад, такі як: "я і так
все знаю" - заперечення можливості придбання нового досвіду. Робота з
батьками - це зовсім окрема і самостійна робота.
! Всі ми з вами : вихователі ,тренери , вчителі
взяли на себе подвійний обов’язок : школи і сім'ї. В силу різних причин і одна
із них , що майже половина дітей наших не міські.
І ось в цьому році в моєму класі 20
міських дітей і з'явилась унікальна можливість спілкування з батьками не лише в
телефонному режимі.
Моя співпраця, як класного керівника, і батьків припускає
всебічне і систематичне вивчення сім'ї, знання особливостей і умов сімейного
виховання дитини. Я намагаюся зробити батьків співучасниками всього педагогічного
процесу.
Батьківські збори--- основна із форм роботи з батьками.
Батьківські збори - це школа виховання батьків, що формує
батьківську думку, батьківський колектив.
Не секрет, що батьки не хочуть відвідувати
батьківські збори. За опитуванням батьків було виявлено, що багато хто не
хочуть ходити через , острах і сором, так як дитина погано вчиться, може
порушувати дисципліну; інші батьки думають, що якщо дитина вчиться добре і на
його адресу немає ніяких зауважень, то немає сенсу взагалі з'являтися в школі,
а деякі мають образи.
З самого початку я ставлю перед батьками завдання
обов'язкового відвідування батьківських зборів будь-яким членом сім'ї, вільним
у цей час. Для того щоб вони мали можливість знайти цей час, інформація про
проведення зборів передається заздалегідь по декількох каналах - через дитину
(запис у щоденнику, біля якого треба розписатися), через батьківський комітет
по телефону.
До зборів треба обов'язково готуватися заздалегідь. Перед
батьківськими зборами я обов'язково обходжу всіх вчителів - предметників,
розмовляю з ними про клас і учнях; виписую поточні оцінки дітей з предметів;
підготовляю звіти і аналізи різних тестувань, відгуків, творів дітей і т.д.
Збори повинні проходити динамічно, в діловій обстановці, за
заздалегідь складеним планом, щоб батькам не було шкода "втраченого"
часу. Кожен з присутніх на зборах повинен отримати інформацію, що стосується його дитини, відчути
себе причетним до всього що відбувається в класі, мати можливість висловитися
і, в разі необхідності, отримати рекомендації або поради з виховання дитини.
Намагаюся показати батькам, що доля їхніх дітей мені не
байдужа, що я зацікавлена в успішності і хорошому вихованні своїх підопічних.
Не все можна і потрібно широко обговорювати на батьківських
зборах. Говорити з усіма батьками про проблеми з важкими дітьми треба тільки в
загальному вигляді, не варто конкретизувати. Краще попросити батьків цих
конкретних учнів залишитися для особистої бесіди з учителем.
За період з початку навчального року було проведено двоє батьківських
зборів
Перші носили організаційний характер та характер знайомства ( де батьки мали можливість
познайомитися з вчителями – предметниками їхніми побажаннями та вимогами, був
вибраний батьківський комітет та намічені основні напрямки роботи).
А ось другі збори носили тематичний характер, я запропонувала колезі
Балюк Л.Ю зробити їх спільними для двох 8-х класів .
Перед зборами ми провели анкетування учнів «Батьки з погляду дітей»
1.
До кого з
батьків ви найчастіше звертаєтесь за допомогою
--до мами 13-
--до тата 5
--до обох 4
2.
Чи хотіли б ви відносини перенести на свою
майбутню сім'ю
--так(17-77%)
--ні (5-23%)
3. Чи знають батьки які проблеми цікавлять тебе?
--так(15-68%)
--ні (7-32%)
4. Чи знають батьки твоїх друзів, їх характер ,
інтереси, ваші взаємостосунки
--так( 14-64% )
--ні (2-9%)
--не всіх , або деяких(6-27%)
Тема зборів «Вплив родини на підвищення вихованості учнів»
Було обговорено роль сім'ї у вихованому процесі.
(Фрагменти батьківських зборів)
Соц.реклама,»Виховання дітей»
Надзвичайно цікавою для батьків була вправа «Час брутто і час
нетто»
Батькам пропонувалось відповісти на запитання:
?Скільки часу в день ви проводите зі своєю дитиною?
А як ви його проводите?
Подумайте , скільки чистого часу ви проводите безпосередньо з дитиною,
повністю віддаючи себе спілкуванню із нею( Це час нетто)
А якщо ви разом лише споживаєте їжу, робите уроки і т.д.-то це час
брутто.
Відео»Орел»
Були вручені батькам до їхньої батьківської скарбнички поради
психолога, та побажання дітей
Після цього була практична робота де ми ще в класах обговорили дану
проблему та провели анкетування батьків
Анкета для батьків » Ви і ваші діти»
1.Хто на вашу думку , має найбільше займатися
вихованням дітей?
·
Сім'я,
·
Громадські
організації
·
Навчальний
заклад
·
Трудові
колективи
·
Учнівські
колективи
·
Друзі.
100%--сім'я
2.Які стосунки особисто у вас з дитиною
·
Довірливі-
(64%)
·
Спокійні-(27%)
·
Напружені-(9%)
·
Конфліктні-0%
3.
Які
труднощі Ви відчуваєте у вихованні дітей
·
Не
вистачає часу на спілкування(52%)
·
Діти не
беруть до уваги ваших вимог(16%)
·
Не знаєте
як діяти в тому чи іншому випадку(16%)
·
Діти вас не
розуміють(8%)
·
Не маєте
достовірної інформації(8%)
Збори ні кого не залишили байдужим .
В своїй роботі з дітьми керуюсь принципом:
Обговорювати
проблему, дію, а не особистість.
А перед тим , як вирішити проблему, оцінити
дію дитини , шукаю мотив цієї дії.
Головний вихователь – життя, основний вихователь – сім'я,
а нам з вами залишається з'єднати перше з другим і додати від себе частинку
серця і душі.
Немає коментарів:
Дописати коментар